zaterdag 20 juli 2013

Tegeltjeswijsheid

Zoon Tjibbe wordt 10 jaar - een memorabele leeftijd. Dat vraagt om een memorabel cadeau. De eerste gedachten gaan uit naar het slaan van een munt, maar een stempel maken om een munt te slaan kost
€ 650 en dat is toch een beetje begrotelijk.
Na wat rondkijken op internet kom ik op het idee van een tegeltje. Een bedrijf dat aanbiedt om een fototegeltje met tekst te maken is "tegeltjes.com". Met bestellen ben ik aan de late kant door de eerdere verkenning naar het laten maken van een munt: Tjibbe verjaart op donderdag, de zondag daaraan vooraf bestel ik het tegeltje.
De procedure op de site is apart: je geeft eerst aan welk tegeltje het mag worden, dan betaal je en vervolgens krijg je het verzoek om foto en tekst aan te leveren. Ik voorzie een boel misverstanden en stuur een tegelvoorbeeld met de mail mee:
Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik kruis ook het vakje voor drukproef aan, het lijkt me handig om het tegeltje vooraf even te zien. Daarna is het een kwestie van afwachten.
Op maandag monitor ik mijn mail wat intensiever, maar wat er verschijnt, geen drukproef. Wel een formulier waarmee ik de dienstverlening van tegeltjes.com kan beoordelen. "tegeltjes.com" is in 2012 gekozen tot de meest klantvriendelijke webwinkel van Nederland (of zoïets) en wil dat graag in 2013 ook weer zijn. Ik besluit 's middags al dat klantvriendelijks maar even te bellen om te vragen waar de drukproef blijft (op de website belooft het bedrijf: op werkdagen voor 3-en besteld betekent een dag later geleverd).
Het bedrijf is voortdurend in gesprek, blijkbaar zijn de tegeltjes populair. Maar tegen 5-en breek ik door de linies heen: een matig klantvriendelijke man helpt me uit de droom: "drukproeven versturen we alleen bij een oplage van boven de honderd tegeltjes". Ik vind dat de website daarover duidelijkheid zou kunnen verschaffen en "dat was ook wel weer waar", aldus de man. Maar het tegeltje was al naar mij onderweg.
De andere dag lag het in de bus. Met drie postzegels van € 1 (!) in een doos - een behoorlijk percentage van het aankoopbedrag van € 13,95. Ik scheur het doosje open en kijk ontzet naar het gefabriceerde product: de door mij ingestuurde rechthoekige foto is 'hardhandig' vierkant gemaakt, waardoor Tjibbes gezicht bijna tweemaal zo breed is geworden. Bovendien staat de tekst over de foto heen, terwijl ik met voorbeeld en tekst had bepleit om de tekst ernaast te zetten. Wat me nog het meest onthutste, is dat ze een dergelijk product ook nog durven versturen. Voor ruim een tientje is er blijkbaar geen ondergrens meer aan de kwaliteit. Zó zag het eerste exemplaar er uit:

Tjibbe met het syndroom van Down?

Ik stuur een mailtje met mijn reflecties, geen reactie. Ik bel op en krijg talloze malen een bandje: "we hebben het te druk, stuurt u ons een mailtje." Maar eindelijk: contact! Mijn onthutsing groeit bij de mededeling van de man dat ze niet alle foto's stuk voor stuk kunnen gaan bekijken, want "dan kan het niet uit." "Maar ik heb uw businessplan niet geschreven", antwoord ik, "en ik voel me er ook allerminst verantwoordelijk voor." Ik kijk naar de front-office en de verwachtingen die daar worden gewekt. Bovendien, zo vertelde ik de man van de klantenservice, had er in het eerste mailtje best kunnen staan dat er een vierkante foto aangeleverd dient te worden. "Dat was ook wel weer waar", aldus de man, die me belooft dat er een nieuw tegeltje zou worden gemaakt.
Daags na Tjibbes verjaardag verschijnt dit tweede product. De foto is vele malen beter, maar ... nu ontbreekt er een regel tekst. Ik stuur een mailtje, maar daarop krijg ik geen reactie. Een aantal bandjes verder is er weer contact. De man erkent zijn fout na het bestuderen van de bijlagen van mijn mailtje en belooft beterschap. Het wachten is op tegeltje nummer drie.
Dat ligt in de bus als ik terugkeer van een reisje naar mijn nicht Sigrid. Mijn gretige vingers scheuren weer een doosje stuk en ... nu is ineens het lettertype veranderd, terwijl de tekst is uitgelijnd in plaats van gespatieerd en gecentreerd. Maar weer een mailtje. Geen reactie ... enzovoorts. Tot de man wederom zijn fout erkent, nadat ik verondersteld heb dat het bedrijf wellicht denk dat ik de badkamer opnieuw wil gaan betegelen. Er kan een minzaam lachje af, waarna ik hoop dat het tegeltje voor de elfde verjaardag van Tjibbe klaar is.
Gisteren lag het in de bus na viermaal drie euro aan portokosten: een tegeltje dat ermee door kan ... nog niet 100% maar ik houd het even voor gezien bij tegeltjes.com Het bedrijf heeft niet één van mijn mailtjes beantwoord. Klantvriendelijk?

De keuken opnieuw betegelen? Of leuke nieuwe onderzetters?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten